Tuesday, July 24, 2007

حب الناس .. و ما تسألش ليه



هناك بعض المواقف تحدث لى ثم بعد ذلك عند الجلوس مع نفسى و التفكير فيها
اجد اننى لم اكن محقا فى كذا و ما كان ينبغى ان افعل كذا و ماكان ينبغى لى ان اتحدث بهذه الطريقة
و ان هناك افضل من ذلك
و ده زعل فى كذا و دا مكنش يصح اقوله كده كان فى اسلوب احسن
و دا ماكنش قصدى اقول كده بس غصب عنى الموقف خلانى اعمل كده
و دا عصبنى و مقدرتش امسك نفسى و دا ازاى يقول عليا كده . اكيد قصده مش عارف ايه

حاجة بقت تخنق و اتخنقت من نفسى جدا

و اعتقدت اننى لا استطيع التعامل مع البشر و ان فى ناس غريبة انا عايش معاهم و هم مش قادرين يفهمونى

لحد ما جه يوم

و بدأت اقول لنفسى اكيد فى حاجة غلط . لازم تغير من طريقتك و اسلوبك و تفهم الحياة صح و ازاى تقدر تكسب الموقف . اى موقف بيحصلك او بتمر بيه و تستفيد منه و ما تطلعش خسران لأن فى الاخر ما فيش حاجة تستاهل انك تزعل من حد او تخسر حد . و لازم اقبل كل واحد بعيوبه و مميازته لان اكيد انا عندى عيوبى انا كمان و مميزاتى و ان الواحد يبقى هادى و رحيم باللى حواليه

كنت دايما اقول فى صح و فى غلط

الصح اقوله انت صح و الغلط اقوله انت غلط كده على طول .

الكلام دا مش صح

الصح اقوله انت صح و الغلط اقوله باسلوب كويس ان فى غلط حصل و كنت ممكن تعمل كذا طب حاول . يعنى انصحه باسلوب كويس
مش اقوله انت غلط و ازاى تعمل كده و مكنش ينفع فى وشه كده . طب ما هو عمره ما ها يسمع لى تانى .

و ربنا رزقنى بأخ ادانى كتاب جميل و رائع و هو بيدهونى قالى ان هو قراه ثلاث مرات و مزهقش منه انا كمان و صلت لنصه و عايز
اقولكم على اللى استفدت منه بخصوص الموضوع اللى بكلمكم فيه ده

الكتاب ده اسمه :

كيف تكسب الاصدقاء و تؤثر فى الناس
للمؤلف : ديل كارنيجى

بيقول ان هناك

ست طرق لكى تحبب الناس اليك

الأولى : اذا اردت ان تحبب الناس اليك . فاظهر اهتمامك بالناس

الثانية : اذا اردت ان يحبك الناس ..ابتسم

الثالثة : اذا اردت ان يحبك الناس . اذكر ان اسم الرجل هو احب و اجمل الاسماء اليه

الرابعة : اذا اردت ان يحبك الناس . كن مستمعا طيبا و شجع محدثك على الكلام

الخامسة : اذا اردت ان يحبك الناس .تكلم فيما يسر محدثك و يلذ به

السادسة : اذا كنت تريد ان يحبك الناس .اسبغ التقدير على الشخص الاخر و اجعله يشعر بأهميته


و هناك كثير من المواقف فى الكتاب مذكورة على هذه القواعد لم استطيع نقلها لكم
لكن كل اللى اقدر اقوله

ان الكتاب ده جامد و ياريت كل واحد يشتريه و يقراه هايفيده جدا جدا
انا مش بعمل دعاية للكتاب لكن فعلا الكتاب ده اعتقد انه ممكن يغير حاجات كتيرفينا بس لو نزلنا بالكلام ده للواقع العملى و التطبيق والاحتكاك

و فى الاخر عايز اقولكم نصيحة

حب الناس و ما تسألش ليه





و جزاكم الله خيرا




24 comments:

Anonymous said...

اخى احمد
سعيد ان اسمع منك هذا الكلام و سعيد انك تضع يدك على الخطأ و تعرف انه خطأ ثم تحاول تصحيحه ده شئ عظيم
و لكن احب اقولك الاهم من كسب الموقف هو كسب الشخص نحن لا نكسب مواقف و لكن نكسب اشخاص

Anonymous said...

ابو جنة حبيبى
طبعا لو قعدنا ندور على المواقف و الاشخاص و الاخطاء عايزين خماشر مدونة زى بتاععت احمد علشان نكتب و نقول
لكن اللى عايز اعرفه منك هو احنا كنا غلطانين فى ايه - اموت و اعرف حد يجاوبنى

و الاهم من كده انهم بعد اللى عملوه بنحبهم و ما تسالش ليه

Anonymous said...

السلام عليكم
خلينا نتكلم في الموضوع ده من ناحيتين اولا ناحيتك انت والجزء التاني ناحية الناس... بالنسبة للناس دي حلها بسيط وانك دايما حاول تتوقع الخير والتماس الاعذار

بالنسبة ليك انت ودي اهم نقطة ودي اللي بيسأل عليها اخوك.. المشكلة انك في سن شباب وحركة وطريقة تفكير مختلفة تماما عن اللي بيربوك او بتحتك بيهم واكبر منك سنا فلازم يكون مش تصادم لكن اختلاف في وجهات النظر انت شايف الدنيا بتمشي بسرعة وعاوز تجري وعلى العكس شايف اللي قدامك خطواته بطيئة.. ودي بصراحة مشكلة عندنا في الجماعة اختلاف في طبيعة الاجيال واحيانا كتيرة بيسبب مشاكل ودي اللي بيتكلم عليها اخوك ..
هاقولك على حاجة بسيطة رأي ناس في فترة فاتت في شلتنا واللي كان اخوك من ضمنها اننا لا نصلح اساسا للاستمرار في الاخوان واحد الناس تبرع بأنه هيمشينا من الصف -جزاه الله خيرا- حاليا ومن فترة حوالي سنتين الناس دول اعتذوا لينا على الأسلوب اللي عاملونا بيه وانهم كانوا خطأ وبيقولوا دي مرحلة وعدت...
لو ما مشتش بعنوان مدونتك حب الناس وما تسألش ليه متهيأ لي كان زماني تركت الصف من زماااان... لكن كان في شئ واحد بيخليني اصبر واقابل المسئولين دول وانا فعلا مشفق عليهم حاجة واحدة بس وكانت بتمنع عني مداخل كتيرة للشيطان وهي ببساطة اني مقتنع تماما انه بيبذل اقصى ما عنده عشان ارضاء المولى عزوجل وهي دي اخر حدوده وطاقاته في تفكيره وتصرفاته.
لو الموضوع ده مش في بالي كان زماني لسعت من زمان...
معلش التعليق مش ماشي اوي مع مدونتك بس اخوك منه لله هو اللي قلب المواجع وفتح في القديم... ربنا يسامحك يا سنوسي :)

Anonymous said...

هي في حاجة بصراحة نسيتها بس دي من باب الحق اننا في اوقات كتيرة ما كناش بنحاول نفهم اللي قصادنا ولا بنحاول نتعب نفسنا اننا نكون مكانه.. ولما حاولنا نبقى مكانه كان في اسوار بينا وبينه وده اخد مننا وقت كتير عشان نعرف نتفاهم مع بعضنا ...
وصدقني انا في حاجة جربتها قبل كده لو في شخص ما مش شرط يكون اخ بس انت بتتعامل معاه وحاسس ان في جفاء او مشاكل معاه روح وكلمه مباشرة بس اسلوب هادي وقوله انك شايف ان في سوء تفاهم بينكم وانك بتحاول تخلي العلاقة طبيعية وابدأ بالاعتذار حتى لو مش غلطان صدقني انا جربتها وفرقت كتيييييييييير.
وفي مثل كان بيضربه اخ دايما في فرق انك تقول لما تروح شقة واحد صاحبك وتلاقي النور ضعيف:
1- هي الدنيا عتمة وضلمة كده ليه
2- او تقول هي الاضاءة خفيفة شوية انت عاملها كده عشان تريح عينيك.
في فرق كبير بين الاتنين واظن ارشيف الجيل فاكر كويس مين اللي قال المثل ده.
الموضوع مش سهل هو محتاج ذكاء وذوق في التعامل مع الاخرين
وده موجود في سيرة الرسول لما كان يجي وفد ويسأل عن زعيمهم واحب الالقاب ليه عشان ينادي عليه بيها.. وكمان كان بيعمله الامام البنا في كل لقاءاته مع اي حد من الاخوان او من غير الاخوان.

Anonymous said...

عارف اني طولت واحمد هيقولي روح اعمل لك مدونة واطلع بره مدونتي

بس دي اخر حاجة رابط لتحميل الكتاب:
http://www.tipsclub.net/vb/archive/index.php?t-174.html

هتلاقي في عنوان تاني اضغط عليه وابدأ تحميل الكتاب ومحتاج برنامج اكروبات عشان تعرف الكتاب لأنه ملف PDF

ahmad senosy said...

ابو رويدا .. ابو جنة
جزاكم الله خيرا على تعليقاتكم
هى طويلة حبيتين بس مش مشكلة . و تعليقات عزيزة عليا
و لعلمكم انا مش بقول الكلام و اقصد بيه اخ او بعض الاخوة لأ
انا الكلام ده بقوله لنفسى اولا و بقوله عشان عايزين نطبقه مع الناس كلها فى شغلنا فى حياتنا مع اهلنا مع اصدقائنا
بعيدا خالص عن الموضوع اللى انتو اتكلمتوا فيه
الاخوة الواحد بيحبهم مهما عملوا فيه لانه مدرك تماما انهم همهم على مصلحته و خايفين عليه فى زمن قل فيه من تجد انه يخاف عليك و يهتم بيك

ابو جنة شكرا على الرابط

Anonymous said...

اخى القريب جدا الى قلبى احمد موضوعك جميل جدا وهو مشكلة كبيرة وملموسة بشكل واضح جدا فى انفسنا وفى من حولنا ولكن صدقنى يا احمد انا بدات اتغير جامد عن زمان وبدات اسمع من امامى كاننى انا مكانه واحسست انى لو معملتش كدة فسوف اخسر جميع من حولى وبدات اقتنع ان كل واحد منا له اسلوبه وطريقته فى التعامل .ولكن الذى يضايق الواحد فى بعض الاوقات هو سخرية الاخر منك ومن تفكيرك وهذا ما نعانيه جدا الان فالندعوا الله ان يقربنا اكثر من بعض واوعدك اننى سوف اقرا الكتاب قريبا حتى استفيد منه مثلك.كلمة اخيرة حب الناس شىء مزروع جوانا جميعا ولكن هناك من يستعجل نموها ولا يعطيها حقها فى الارتواء وهناك من يراقبها ويستحسن زرعها فتعطيه اطيب ما تحصده مثلها مثل الحب الذى فى القلوب وكيفية التعامل مع الناس .

محمود قطب said...

أيه ياأحمد الكلام الجميل ده
ده كل توينة اجمل من اللي أقبلها
وأجمل حاجة إنك بتكتب الكلام اللي أنت حاسه

ahmad senosy said...

ايمان . شكرا على الكلام الجميل
ده
و سيبك من سخرية الناس و استمرى فى طريقك طالما انك متأكدة من اللى بتعمليه و لا تهتمى بكلامهم

و خلى عندك ثقة فى نفسك و فى اللى بتعمليه

ahmad senosy said...

قطب .. صديقى
كلام جميل ايه بس
دا بس من ذوقك
و بعدين يا باشا اذا كنا عملنا مدونة او كتبنا كلمتين فاحنا بنتعلم منك
و جزاك الله خيرا

FadFadA said...

حماده
الخوف من ان نحدد المشكلة و نحاول علاجها و هي أصلا مش موجودة
يعني احنا اللي تخيلنا ان ديه مشكلة و هي مش مشكلة
ساعتها بجد هتكون مشكلة
مش عارف انت فاهم كلامي و لا لأ ؟ لأنك لو مش فاهم هتبقى مشكلة
كل واحد مننا له شخصية خاصة لازم نحافظ عليها , فمنذ آدم إلى آخر الخليقة لم يتفق اثنان في صورة واحدة
انظر إلى نفسك , أنت مختلف عن الآخرين
انت انسان حساس جدا و جميل جدا
إياك أن تغير نفسك , أصلح العيوب فقط إن تأكدت منها
مش هاشوفك و لا إيه ؟؟؟؟؟

محمد

ahmad senosy said...

فضفضة ...
ازيك
وحشنى
انا فهمت كلامك انت تقصد انى انا عملت مشكلة و انت مش شايف ان هى مشكلة
بس بقولك . انا شايف ان هى مشكلة و مشكلة خطيرة كمان مش فيا انا كأحمد و بس لكن مشكلة فى كتير من الناس فى زماننا ده
ما بقناش فهمين بعض و مش قادرين نعيش مع بعض كل ده بسبب ان كل واحد عنده وجهت نظر و متمسك بيها و دايما حاسس انه صح

مش عارف انت حاسس بكلامى و لا ...
على العموم عايز اشوفك و افضفض معاك

hafed mohamad said...

التدوينة رائعة وجميلة فعلا

والكتاب ده ممتاز جدا انا شخصيا قرأته مرتين

david santos said...

My friend, I make votes so that you have a good weekend

وائل_صح ولا غلط_ said...

هو الموضوع جميل قوي يا احمد في انك لازم تحسن التعامل مع الناس وتعاملهم بشكل افضل

بس هو ايه علاقته باسم الموضوع (حب الناس وما تسألش ليه)ا

اعتقد انه ده موضوع تاني وفيه كلام كتير وانا معترض علي الاسم يعني ايه ااحب الناس وما سألش ليه ومش هدخل في تفاصيل عشان ده مش موضوع التدوينه

معلش يا حماده انت حبيبي وكل حاجه بس ده رايي وكان لازم اقوله

الا هو مين الاخ دافيدس اللي معلق قبلي ده يا حماده ؟؟انت تعرف اجانب من ورايا لاوايه شكله من اسبانيا ...يا علاقاتك يا علاقاتك

ahmad senosy said...

حمدى
جزاك الله خيرا على المرور
و دا بس من ذوقك
و كويس انك قرأت الكتاب

ahmad senosy said...

وائل ... ازيك
جزاك الله خيرا على نصيحتك دى بس انا كنت كتبت نصيحة فى الاخر حبيت اخليها عنوان الموضوع و بعدين الموضوع بيتكلم فى نقطتين انا ممكن ما كنش وضحتهم اوى
الاولى : ازاى نتعامل مع الناس
و التانية : ازاى نكسبهم و نحبهم
و عشان احبهم مش لازم اسأل هاحبه ليه
حبه عشان هو انسان زيك و يحب ان حد يحبه
و مش مشكلة يا سيدى لو كنت اخطأت فى اختيار العنوان المهم اللى جوا الموضوع
بس شكرا على ملحوظتك و احاول اراعيها بعد كده
دعوااتك

بالنسبة لديفيد ده انا معرفوش
بس عرفت انه برتغالى
و كتبلى تعليق ما فهمتش منه حاجة
انا عارف ترجمته الحرفية لكن كمضمون مش عارف عايز يقول ايه
و انت عارف علاقاتى
اسبان ماشى
برتغال ماشى
تركيا ماشى
طالبية برده ماشى

Anonymous said...

حبيبي الطلباوي الصغير اللي فجاة كبر وبقى صاحب أجمل مدونة دخلت عليها من أول ما سمعت عن المدونات... احسن حاجة انك بتختار مواضيع تمسنا مباشرة ، انا باستخدم شخصيا طريقة اظنها سحرية عشان الناس تحبني عارف ايه هي؟!!! فقط :بحب الناس من قلبي بجد مش لأي مصلحة فسريعاً أجد رد الفعل فى الحال بل بالعكس أكثر من حبي لهم ، وكأني أسمع النداء العلوي"من جاء بالحسنة فله خير منها"
أسأل الله تعالى أن يحبب فيك جميع خلقه

ahmad senosy said...

استاذ وليد ..صديقى
جزاك الله خيرا
ايه يا عم المجاملات دى بس
هناخد مقلب فى نفسنا

انا بصراحة اشهدلك بحب كل الناس ليك اللى انا اعرفهم

و دى نعمة الواحد لازم الواحد يشكر ربنا عليها كتير

عااااايز اشوفك

فوضى منظمة said...

أحمد .. أزيك .. الموضوع حلو أوي .. بس عن تجربه بحس ساعات ان في ناس بتصطنع لكي يحبها وتحب الناس .. بس أنا بحب اللي يكون على طبيعته بيكون اسهل لقلوب الناس .. التوفيق

FadFadA said...

حماده
طالما انت عايز تشوفني و تتكلم معايا إيه اللي منعك ؟؟
مابتجيش ليه ؟؟؟؟
يا ريت تعدّي عليا
بجد وحشني و عاوز أقعد معاك
مستنيك يا ريس , ما تتأخرش

محمد

ahmad senosy said...

شاهنشى
عند حق الناس اللى بتصطنع و تتكلف فى معاملتها و توددها للناس مهما عملت ما بتوصلش لحب الناس اللى هى عايزاه
واحسن حاجة انك تكون على طبيعتك مع كل الناس

عمر أفندى و أبووه said...
This comment has been removed by a blog administrator.
عمر أفندى و أبووه said...

احمد

انتا مسحت تعليقى ...طيب ليه؟؟

ارجو التوضيح انا موش فاهم وجهة نظرك